Här finns länken till repetitionsfilmen om dubbelteckning i svenskan, lång och kort vokal:
Bindeord till argumenterande text
Bindeord till argumenterande text
Jag
tycker
Jag
anser
Ytterligare
För
det andra
För
det tredje
Vissa
tycker
Vissa
anser
Slutligen
Till
sist
Inledningsvis
Avslutningsvis
På
grund av
Beroende
på
Därför
att
Först
Eftersom
För
att
dessutom
Länkar till Grammatikbolaget:
https://urskola.se/Produkter/170821-Grammatikbolaget-Vad-ar-substantiv
https://urskola.se/Produkter/170822-Grammatikbolaget-Vad-ar-adjektiv
https://urskola.se/Produkter/170823-Grammatikbolaget-Vad-ar-verb
https://urskola.se/Produkter/170828-Grammatikbolaget-Vad-ar-pronomen
https://urskola.se/Produkter/170829-Grammatikbolaget-Vad-ar-prepositioner
https://urskola.se/Produkter/171070-Grammatikbolaget-Ordklasskalas
Ordklasser
Det
du behöver kunna är att sortera ord i rätt ordklass samt förklara varför ordet
hör hemma i den ordklassen. Ett tips är att låta någon, förälder eller kompis
hitta på ord som du sedan sorterar och förklarar. Använd denna instudering när
du övar förklaringar.
Substantiv är ord som betecknar
saker, djur, känslor växter och egennamn. T ex flicka, pojke, katt, träd, Anna.
Man kan räkna substantiv, de kan vara i singular (en) eller i plural (flera),
de kan vara i obestämd form (ex. hund/hundar) och i bestämd form
(hunden/hundarna).
Kom
ihåg att namn och städer och länder hör till denna grupp.
Singular
(ental)
|
Plural
(flertal)
|
|||
boll
|
bollar
|
|||
blomma
|
blommor
|
|||
Adjektiv beskriver hur någonting
(substantiv) är eller ser ut. T ex gul, ful, stor, liten, gammal. De kan
kompareras (jämföras) t ex söt, sötare, sötast. Några långa adjektiv kompareras
med mer och mest, t ex
intressant,
mer intressant och mest intressant.
röd
|
rödare
|
rödast
|
gammal
|
äldre
|
äldst
|
komplicerad
|
mer
komplicerad
|
mest
komplicerad
|
Verb beskriver vad som
händer eller vad någon gör. T ex hoppa, springa, regna, jaga.
De
böjs i olika tidsformer. Grundformen (uppslagsformen) är infinitiv, den formen
man kan sätta att framför.
Infinitiv
(att)
|
Presens
(nu)
|
Preteritum
(igår)
|
hoppa hoppar
hoppade
leka leker
lekte
springa springer
sprang
Räkneord kan vara av två slag,
grundtal (de vi använder när vi ramsräknar; 1,2,3,4…) och ordningstal (de vi
använder för att tala om på vilken plats någon kommer; första, andra….)
Grundtal
|
Ordningstal
|
|||
ett
|
första
|
|||
två
|
andra
|
|||
tre
|
tredje
|
|||
fyra
|
fjärde
|
|||
fem
|
femte
|
|||
sex
|
sjätte
|
|||
sju
|
sjunde
|
|||
Pronomen är (också oftast korta)
ord som vi använder istället för substantiv, oftast när det handlar om personer.
T ex jag, han, vi, oss, vår…
jag
|
mig
|
min
|
du
|
dig
|
din
|
han
|
honom
|
hans
|
hon
|
henne
|
hennes
|
(den/det)
|
(den/det)
|
(dess)
|
vi
|
oss
|
vår
|
ni
|
er
|
er
|
de
|
dem
|
deras
|
Prepositioner är (oftast korta) ord
som talar om positioner, alltså var någon/något är,
t ex på, bakom, under, i, bredvid, på, till, mellan, efter.
t ex på, bakom, under, i, bredvid, på, till, mellan, efter.
Här är
några ord att börja med: väska, rosig, på, min, kall, nitton, stark,
vara, Oslo, golv, vår, springer… Några ord kan faktiskt vara flera ordklasser
beroende på i vilket sammanhang ordet står.
Lycka
till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar