måndag 4 mars 2019

Viktiga begrepp, Hinduismen

Hinduismen

Hinduismen är den äldsta av världsreligionerna. Man tror att den funnits i 4500 år. Hindu betyder indier och det är vi västerlänningar som gett den namnet Hinduism. Det finns ca 900 miljoner Hinduer i världen.

Santana Dharma – Den eviga läran. Det är vad Hinduerna själva kallar sin religion
Samsara – Det eviga kretsloppet. Tiden är cirkulär och börjar hela tiden om. Världen skapas finns till och förstörs om och om igen. Varje sådan tidsålder är otroligt lång och inget vi på jorden kan märka av.
Reinkarnation – Återfödelse. Det eviga kretsloppet gäller även människan. Varje människa föds om och om igen.
Atman – Själen. Det är den som lever vidare i en ny kropp när människan återföds
Karma – Karma är resultatet av allt du gjort i livet. Alla bra och dåliga saker vägs samman i slutet av ditt och karman bestämmer till vilket väsen du återföds i nästa liv men karman påverkar också ditt liv just nu. Gör du goda gärningar får du goda gärningar tillbaka.
Brahman – världssjälen som visar sig i form av olika gudar. Det finns miljoner gudar men alla är del av Brahman
Brahma – Skaparguden. Det är han som sätter igång skapelsen i det eviga kretsloppet (Samsara)
Vishnu – Är den som ser till att världen fungerar. Kan ibland visa sig på jorden i form av någon annan eller ett som ett djur.
Shiva – Är förstörelseguden. Han förstör världen så att den kan skaps på nytt i det eviga kretsloppet. (Samsara)
Målet för en Hindu – är att bli fri från Samsara och slippa återfödas. Då blir själen fri från kroppen och förenas med Brahman (världssjälen) För att nå målet behöver man bra karma
Leva som Hindu – Hinduer anser att allt liv är heligt även djurs och att släcka ett liv ger dålig karma. Det gör att många Hinduer är vegetarianer. De flesta dricker heller inte alkohol.
Puja – är en religiös andakt som kan firas i ett tempel men som ofta firas i hemmet.
Veda böckerna - Helig skrift som innehåller lovsånger till gudarna och beskriver hur man ska offra till dem.
Upanishaderna - Helig skrift som beskriver hur meditationen ska gå till.
Bhagavadgita - Helig skrift som handlar om hur guden Krishna samtalar med en man om livets mening.
Divali – En högtid som firar det indiska nyåret
Holi – En fest som firas under våren där man kastar färgpulver på varandra





Aum – En symbol som symboliserar Hinduismen och vars namn man uttalar under meditation.

1 kommentar:

  1. Bra inlägg tack för hjälpen detta hjälpte mig nu ska jag köra buddhismen :D

    SvaraRadera